top_10_best_seo_resources1
Potencjalny ban ze strony Google, czyli odautorskich słów kilka na temat ukrywania treści
25 października 2016
Pokaż wszystkie

Ruch mobilny większy niż komputerowy po raz pierwszy w historii

Ruch mobilny

Październik 2016 z pewnością zostanie zapamiętany przez branżę SEO. Właśnie w październiku ruch mobilny był po raz pierwszy w historii wyższy niż ruch na desktopach. Dane te dotyczą ruchu na całym świecie. O tym, że ruch mobilny jest coraz wyższy, wiemy już od dawna. Od 2010 roku możemy zauważyć znaczny przyrost użytkowników, którzy przeglądają witryny internetowe przy pomocy smartfonów.

1,3% to niewiele, ale…

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie – w październiku tego roku ruch mobilny stanowił 51,3% całego ruchu w internecie. Różnica nie jest jeszcze bardzo duża, ale biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju rynku smartfonów, możemy z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że w kolejnych latach „wykres mobilny” dalej będzie rósł.

Ruch mobilny vs ruch desktopowy

Wykres 1 Porównanie ruchu mobilnego i desktopowego
Źródło: StatCounter GlobalStats

Czy te statystyki dotyczą także Polski?

Przedstawione w poprzednim akapicie statystyki dotyczą ruchu globalnego (dane pochodzą z 2,5 miliona serwisów). Należy jednak zwrócić uwagę na to, że ciągle w wielu krajach ruch mobilny jest mniejszy niż ten z laptopów i komputerów stacjonarnych. Prawie we wszystkich krajach Europy, Australii czy USA dalej przeważa ruch desktopowy. Na światowe statystyki bardzo duży wpływ mają Indie, gdzie ruch mobilny stanowi ponad 75% całego ruchu.

W tym miejscu warto odnieść się do naszego kraju. Polska jest jednym z nielicznych państw w Europie, gdzie ruch mobilny jest większy na urządzeniach mobilnych. W Polsce ruch desktopowy stanowi około 40%, a ruch mobilny około 60% (u naszych sąsiadów statystyki te przeważnie wyglądają odwrotnie). Duży wpływ na taką sytuację ma na pewno łatwość dostępu do szybkiego, mobilnego internetu w naszym kraju (od wielu miesięcy, Polska jest w światowej czołówce, jeśli chodzi o średnią szybkość internetu mobilnego).

Co to oznacza dla właścicieli stron internetowych?

Wydarzenia z października powinny być ważnym sygnałem dla webmasterów. Google od dawna powtarza, że aby serwis osiągał wysokie miejsca w wyszukiwarce, powinien być dostosowany do urządzeń mobilnych (zachęcam do zapoznania się z naszym poprzednim wpisem – Responsywność – standard czy dodatek?). Teraz, gdy ruch mobilny w końcu przewyższył ruch z komputerów stacjonarnych i laptopów, responsywność stanie się jeszcze bardziej istotna. Nie chodzi tylko o to, że algorytmy Google premiują strony najlepiej dostosowane do urządzeń mobilnych, ale przede wszystkim o samych użytkowników – naszych potencjalnych klientów, którym powinniśmy umożliwić przeglądanie naszej strony w wygodny sposób za pomocą smartfonów. Deweloperzy powinni zatem coraz większą uwagę zwracać na stworzenie wydajnej i wygodnej w obsłudze wersji mobilnej serwisu.